Gå till innehåll
Parasport Sverige
Parasport Sverige

Manual för tillgängliga presentationer

Den här manualen hjälper dig att skapa presentationer som är tillgängliga för alla. PowerPoint är ett format som passar för presentationer. Om du vill skicka ut en PowerPoint (ppt) som dokumentation är det bättre att göra om den till pdf.

I manualen Tillgänglighet på webben finns information om typsnitt, storlek, färger och liknande som gäller för alla typer av dokument.

I manualen Klarspråk finns information om hur du kan skriva så att fler förstår ditt budskap.

Checklista för att skapa tillgängliga PowerPoint-presentationer

  • Använd ppt som stöd till din presentation.
  • Visa en sak i taget.
  • Tänk på läsbarheten.
  • Att använda undertexter i ppt.
  • Använd bildlayouter och platshållare.
  • Ge varje bild en unik rubrik.
  • Kontrollera att bildinnehållet läses upp i en logisk ordning.
  • Att lägga till alternativa textbeskrivningar i ppt.
  • Använd verktyget "Kontrollera tillgänglighet".
  • Skapa en pdf för dokumentation.

Använd PowerPoint som stöd till din presentation


Var sparsam med information, tänk på att det du visar ska ge stöd till det du säger. Om du visar en massa text kommer din publik försöka läsa den i stället för att lyssna på det du säger.

Gör så här:

  • Använd punktlistor
  • Skriv hellre nyckelord än hela meningar
  • Se till att det finns luft mellan text och bilder.
  • Dela hellre upp innehåll på flera ppt-bilder om du har mycket text eller bild att visa.

Tips:

  • Kom ihåg att projektorer ofta justerar ljusstyrkan, vilket kan göra färgerna ljusare och kontrasten svagare än på skärmen. Välj därför starka färger som ger en bättre kontrast.
  • Kontrollera kontrasten på din text och bakgrund genom att använda kostnadsfria verktyg, till exempel:

Visa en sak i taget


Varför är det här viktigt?

Det som i PowerPoint kallas ”animationer” är funktioner som kan vara allt från att visa en sak i taget till att text och objekt snurrar, blinkar eller hoppar runt. Att visa en sak i taget hjälper din publik att hänga med i det du säger. Det är särskilt viktigt för personer med neuropsykiatriska eller intellektuella funktionsnedsättningar, personer som av olika skäl har svårt att läsa och personer med synnedsättning.

Snabba rörelser och komplexa visuella effekter kan däremot vara väldigt distraherande, orsaka obehag för personer med yrsel eller rörelsekänslighet och i värsta fall orsaka epileptiska anfall.

Gör så här:

1. Använd enkla animationer för att visa en punkt i taget

2. Markera textrutan som du vill animera.

Visar flikarna och verktysfältet i PowerPoint, Den sjunde fliken “Animeringar” är aktiv. Punktlistan i textrutan är markerad och pekas ut med en pil.

3. Klicka på fliken “Animeringar”.

Visar flikarna och verktysfältet i PowerPoint, Den sjunde fliken “Animeringar” är inringad.

4. Välj en enkel animering till exempel “Ta fram”. Klicka på animeringen “Ta fram”.

Visar flikarna och verktysfältet i PowerPoint, Den sjunde fliken “Animeringar” är aktiv. Animeringen “Ta fram” är inringad. Listan som skapats syn ny med nummer framför.

Tänk på läsbarheten


För att din text ska bli läsbar för så många som möjligt ska den vara tillräckligt stor, vänsterställd och presenterad med ett standardtypsnitt.

Du kan läsa mer om varför det här är viktigt i manualen ”Kommunikation och publicering”

Gör så här:

1. Markera texten du vill ändra på

2. På fliken ”Start” hittar du inställningar för typsnitt, storlek och textjustering.

Visar flikarna och verktysfältet i PowerPoint, Fliken “Start” är inringad.

3. Parasport Sverige använder Calibri som typsnitt. Under gruppen "Tecken", klicka på rullgardinsmenyn för typsnitt och välj det typsnitt du vill använda.

Visar flikarna och verktysfältet i PowerPoint, Den andra fliken “Start” är aktiv och rullgardinsmenyn där man väljer typsmnitt är inringad (Calibri är valt).

4. För Powerpoint är rekommendationen 24 pt, men absolut minimum är 18 pt.

4a. Under gruppen "Tecken", klicka på rullgardinsmenyn för teckenstorlek och välj den storlek du vill använda.

Visar flikarna och verktysfältet i PowerPoint, Den andra fliken “Start” är aktiv. Rullgardinsmenyn där man väljer teckenstorlek är inringad.

4b. Eller öka typsnittets storlek genom att klicka på knappen ”Öka teckenstorlek”.

Visar flikarna och verktysfältet i PowerPoint, Den andra fliken “Start” är aktiv. Knappen ”Öka teckenstorlek” är inringad.

5. Justera texten till vänster. Under gruppen "Stycke", se till att alternativet “Vänsterjustera” är valt.

Visar flikarna och verktysfältet i PowerPoint, Den andra fliken “Start” är aktiv. Knapen ”Vänsterjustera” är inringad.

Att använda undertexter i PowerPoint


Varför är det här viktigt?

Undertexter gör det lättare för alla att följa med, men är särskilt viktiga för personer med hörselnedsättning eller annat modersmål än svenska.

När du visar en PowerPoint kan programmet texta det du säger automatiskt. Det är ett enkelt sätt att ge stöd till personer som behöver textning. Du kan även lägga in undertexter i videofilmer som du visar i PowerPoint. Om videon du visar redan har undertexter, kom ihåg att stänga av den automatiska textningen för att undvika dubbla texter.

Mer information om undertext finns i manualen ”Tillgänglig video”. Här presenterar vi hur du gör i PowerPoint.

Gör så här för att PowerPoint ska texta det du säger automatiskt:

1. Klicka på fliken ”Bildspel”.

Visar flikarna och verktysfältet i PowerPoint, Den andra fliken “Start” är aktiv. Fliken ”Bildspel” är inringad.

2. Öppna menyn ”Inställningar för undertext”.

Visar flikarna och verktysfältet i PowerPoint, Den andra fliken “Bildspel” är aktiv. Menyn ”Inställningar för undertext” är inringad.

3. På ”Talat språk” väljer du det språk du kommer att tala under presentationen.

Visar flikarna och verktysfältet i PowerPoint, Den andra fliken “Bildspel” är aktiv. Menyn ”Inställningar för undertext” är utfäld, menyvalet ”Talat språk” är inringat.

4. På ”Textningsspråk” väljer du det språk du vill att publiken ska se. Som standard är det samma språk som ditt talade språk, men det du säger kan även översättas till ett annat språk.

Visar flikarna och verktysfältet i PowerPoint, Den andra fliken “Bildspel” är aktiv. Menyn ”Inställningar för undertext” är utfäld, menyvalet ”Textningsspråk” är inringat.

5. Standardinställningen för var texten visas är ”Nedanför bild”. Det är vår rekommendation att du behåller den inställningen.

Visar flikarna och verktysfältet i PowerPoint, Den andra fliken “Bildspel” är aktiv. Menyn ”Inställningar för undertext” är utfäld, menyvalet ”Nedanför bild” är inringat.

6. För att starta automatisk undertextning under presentationen, ”högerklicka” efter att bildspelet har startat och välj ”Starta undertexter”.

Visar menyn som visas när du högerklickar i PowerPoint. Menyvalet ”Starta undertexter” är inringat.

7. Första gången du slår på automatisk textning kommer du att få upp en ruta med bra tips att läsa igen. Sen är det bara att trycka ”Jag förstår”. Du kan se att textningen aktiveras med en gång.

Skärmdump av en ppt-presentation från Parasport Sverige, där tipsrutan kring Undertexter visas. Knappen ”Jag förstår” är inringad.

Gör så här för att texta en video i PowerPoint:

1. Om du infogar en video från browsern, med “Onlinevideo”, se till att videon redan har undertexter online. Kom ihåg att slå på undertexterna, när du presenterar. Observera att det inte går att lägga till undertexter på en onlinevideo i PowerPoint.

2. Om du infogat en video från datorn kan du lägga till undertexter (en textfil med undertexter) till videon i PowerPoint.

2a. Klicka på videon i PowerPoint.

En videofilm är markerad på en bild.

2b. När du markerar videon dyker det upp en flik upp som heter “Uppspelning”. Klicka på den.

Visar flikarna och verktysfältet i PowerPoint, Flicken “Uppspelning” är inringad.

2c. Klicka på knappen “Infoga textning”.

Visar flikarna och verktysfältet i PowerPoint, Fliken “Uppspelning” är aktiv. Knappen “infoga textning” är inringad.

2d. Välj en SRT- eller VTT-fil med undertexter och klicka på “Infoga”.

Filväljaren är öppen, en srt-fil är markerad och knappen Infoga är inringad.

2e. Undertexterna kommer nu att synkas med videon när den spelas upp. Du kan se att videon har fått undertexter på “CC”-knappen under videon.

En video med undertexter, under viden finns video kontroller och en CC-knapp.

Om du skickar ut din presentation till deltagarna


Vi rekommenderar att göra om din PowerPoint till pdf när du ska skicka ut den till deltagare, se inledningen av den här manualen. För att pdf-dokumentet ska bli så tillgängligt som möjligt är de viktigt att du konstruerar din PowerPoint på rätt sätt redan från början. Nedanstående tips påverkar inte hur din PowerPoint fungerar i en presentation, utan enbart som dokumentation.

Använda bildlayouter och platshållare


Varför är det här viktigt?

Bildlayouter och platshållare hjälper till att skapa en presentation som är lätt att förstå och navigera i för alla användare. Förinställda layouter är utformade för att fungera med skärmläsare och säkerställer en logisk ordning på innehållet. Om text och bilder placeras manuellt kan det göra det svårt för personer som använder hjälpmedel att ta del av informationen. Genom att använda PowerPoints inbyggda layouter blir presentationen mer tillgänglig för personer med synnedsättning, neuropsykologiska eller intellektuella funktionsnedsättningar

Gör så här:

1. Gå till Fliken “Start”.

Visar flikarna och verktysfältet i PowerPoint, Fliken “Start” är inringad.

2. Klicka pilen nedåt på knappen “Ny bild”.

Visar flikarna och verktysfältet i PowerPoint, Fliken “Start” är aktiv. Knappen “ny bild” är inringad

3. Välj en layout som passar innehållet på bilden.

Visar flikarna och verktysfältet i PowerPoint, Fliken “Start” är aktiv. Knappen “ny bild” är markerad och en meny med flera olika layoter visas.

4. Använd de förinställda platshållarna för att lägga till text, bilder och andra element.

En bild och dess tomma platshåller är markerade.

5. Om du behöver ändra layouten, klicka på ”Layout” och välj en annan förinställd layout.

Visar flikarna och verktysfältet i PowerPoint, Fliken “Start” är aktiv. Knappen “Layout” är markerad och en meny med flera olika layoter visas.

Tips:

  • Använd alltid fördefinierade layouter och platshållare i stället för att placera objekt manuellt.
  • Undvik att skriva text i textrutor som inte ingår i layouten, eftersom de kan bli osynliga för skärmläsare.

Ge varje bild en unik rubrik


Varför är det här viktigt?

Rubriker hjälper användare att snabbt orientera sig och hitta det innehåll de är intresserade av. För personer som använder skärmläsare är rubriker nödvändiga för att förstå innehållets struktur.

Gör så här:

1. Klicka på fliken “Visa”.

Visar flikarna och verktysfältet i PowerPoint, Fliken “Visa” är inringad.

2. Klicka på knappen “Dispositionsvy”.

Visar flikarna och verktysfältet i PowerPoint, Fliken “Visa” är aktiv. Knappen “Dispositionsvy” är inringad.

3. En panel dyker upp till vänster om bilden.

Visar flikarna och verktysfältet i PowerPoint, Fliken “Visa” är aktiv. Knappen “Dispositionsvy” är markerad. Det finns en listvy med varje bilds innehåll till vänter om bilden.

4. Det går att se vilka bilder som saknar en rubrik.

Visar flikarna och verktysfältet i PowerPoint, Fliken “Visa” är aktiv. Knappen “Dispositionsvy” är markerad. I listvyn kan man se vilka bilder som saknar en rubrik, där rubriken ska stå är det tomt.

5. Lägg till en rubrik som är unik för varje bild. Om man inte vill att rubriken ska synas kan man dra den så den ligger utanför bilden.

En rubrik ligger utanför själva bilden så att den inte kommer synas vid presentationen. Rubriken är även markerad i listvyn.

6. Om flera bilder refererar till samma ämne, lägg till en siffra så rubriken är unik, till exempel Rubrik 1, Rubrik 2.

Kontrollera att bildinnehållet läses upp i en logisk ordning


Varför är det här viktigt?

Skärmläsare läser bilder och objekt i den ordning du har lagt till dem i presentationen. Om ordningen inte överensstämmer med hur innehållet är tänkt att läsas kan det skapa förvirring för användarna. Därför är det viktigt att se till att objekt och bilder presenteras i rätt ordningsföljd.

Gör så här:

1. Klicka på fliken “Granska”.

Visar flikarna och verktysfältet i PowerPoint, Granska fliken, den tionde fliken, är inringad.

2. Klicka på knappen “kontrollera tillgänglighet”.

Visar flikarna och verktysfältet i PowerPoint, Granska fliken är aktiv. den tredje knappen “kontrollera tillgänglighet” är inringad.

3. Nu öppnas en ny flik “Hjälpmedel”.

Visar flikarna och verktysfältet i PowerPoint, Hjälpmedels fliken är aktiv.

4. Klicka på knappen “Läsriktningsfönstret”

Visar flikarna och verktysfältet i PowerPoint, Hjälpmedels fliken är aktiv. Knapppen Läsriktningsfönstret är inringad.

5. Ett fönster “läsriktning” öppnas på höger sida om bilden.

Knapppen Läsriktningsfönstret är aktiv, till höger om bilden syns fönstret Läsriktning.

6. Om läsriktningen inte är logisk, markera elementet du vill flytta.

Knapppen Läsriktningsfönstret är aktiv, till höger om bilden syns fönstret Läsriktning. Rubriken ligger sist i läsordningen, rubriken är markerad.

7. Dra och släpp den i på rätt plats eller använd pilarna för att flytta den upp och ned.

Knapppen Läsriktningsfönstret är aktiv, till höger om bilden syns fönstret Läsriktning. Rubriken hr nu flyttats upp till att läsas först i läsordningen.

8. Arrangera alla elementen så att de hamnar i logisk ordning.

Lär dig mer om fönstret läsordning:

Att lägga till alternativa textbeskrivningar i PowerPoint

I manualen Alternativa textbeskrivningar finns information om vilka bilder som ska ha alternativa texter och hur du ska formulera dem. Här presenterar vi hur du gör i PowerPoint.

Gör så här:

1. Markera bilden.

En bild på en bild är markerad.

2. Klicka på fliken “Granska”.

Visar flikarna och verktysfältet i PowerPoint, Granska fliken, den tionde fliken, är inringad.

3. Klicka på knappen “Kontrollera tillgänglighet”.

Visar flikarna och verktysfältet i PowerPoint, Granska fliken är aktiv. den tredje knappen “kontrollera tillgänglighet” är inringad.

4. Nu öppnas en ny flik “Hjälpmedel”.

Visar flikarna och verktysfältet i PowerPoint, Hjälpmedels fliken är aktiv.

5. Klicka på knappen “Alternativtext”.

Visar flikarna och verktysfältet i PowerPoint, Hjälpmedels fliken är aktiv. Knapppen alternativtext är inringad.

6. Ett fönster “Alternativtext” öppnas på höger sida om bilden.

Knapppen alternativtext är aktiv, till höger om bilden syns fönstret alternativtext.

7. Skriv en kort och beskrivande text som förmedlar bildens budskap.

Textrutan på alternativtext fönstret är inringad. I rutan har en alternativtext skrivits.

8. Om bilden är dekorativ, markera rutan "Markera som dekorativ".

En kryssruta med texten “Markera som dekroativ” på alternativtext fönstret är inringad.

Använd verktyget Kontrollera tillgänglighet


Med den inbyggda tillgänglighetskontrollen i PowerPoint kan du få hjälp att upptäcka problem som exempelvis saknade alternativa textbeskrivningar, otillräckliga färgkontraster eller att rubriker saknas. Verktyget kan inte upptäcka alla brister, men det är ett steg på vägen. Observera att du även behöver göra en manuell kontroll för att vara säker på att din presentation är tillgänglig.

Gör så här:

1. Klicka på fliken “Granska”.

Visar flikarna och verktysfältet i PowerPoint, Granska fliken, den tionde fliken, är inringad.

2. Klicka på knappen “Kontrollera tillgänglighet”.

Visar flikarna och verktysfältet i PowerPoint, Granska fliken är aktiv. den tredje knappen “kontrollera tillgänglighet” är inringad.

3. Ett fönster “Hjälpmedelsassistenten” öppnas på höger sida om bilden.

Fliken “hjälpmedel är aktiv, till höger om bilden syns fönstret “Hjälpmedelsassistenten”.

4. Följ rekommendationerna som visas i fönstret och åtgärda eventuella problem.

Skapa en pdf för dokumentation


Varför är det här viktigt?

Många användare, särskilt personer som använder hjälpmedel, kan ha svårt att läsa och navigera i en PowerPoint. Dessutom kan formatet ändras beroende på vilken enhet eller version av programmet som används, vilket kan göra innehållet svåråtkomligt. Det är därför bättre att skapa ett pdf-dokument av din presentation, om den ska skickas ut eller användas som dokumentation.

Gör så här:

1. Klicka på fliken "Arkiv".

Visar flikarna och verktysfältet i PowerPoint, Arkiv fliken, den första fliken, är inringad.

2. Klicka på alternativet som heter "Spara som" alternativt “Spara en kopia”.

Det femte alternativet, Spara en kopia i sidomenyn är inringat.

3. Välj ”PDF (*.pdf)” i rullistan.

Det femte alternativet, Spara en kopia i sidomenyn är aktivt. Rullistan med filtyper är inringat. Alternativet ”PDF (*.pdf)” är valt.

4. Klicka på "Spara".

Knappen Spara är inringad.

5. I modalfönstret som öppnas klicka på ”Alternativ…”.

I modal fönstret “Spara som” är knappen “Alternativ” inringad.

6. Under ”Ta inte med utskrivbar information”, se till att alternativen ”Dokumentegenskaper” och ”Visa taggar för dokumentstruktur” är valda. Under ”PDF-alternativ” se till att ”Använd bitmappstext när teckensnitt inte kan bäddas in” är valt och att alternativet ”Kompatibel med PDF/A” inte är valt.

I modalfönstret “alternativ” är kryssrutorna under ”Ta inte med utskrivbar information” och ”PDF-alternativ” inringade.

7. Klicka på ”OK” och sen ”Spara”.

Tips:

Skicka gärna ut din pdf i förväg så att deltagarna kan förbereda sig. Det är extra viktigt för personer som använder uppläsande hjälpmedel.

Publicerad:

Uppdaterad: