Manual för tillgängliga presentationer
Den här manualen hjälper dig att skapa presentationer som är tillgängliga för alla. PowerPoint är ett format som passar för presentationer. Om du vill skicka ut en PowerPoint (ppt) som dokumentation är det bättre att göra om den till pdf.
I manualen Tillgänglighet på webben finns information om typsnitt, storlek, färger och liknande som gäller för alla typer av dokument.
I manualen Klarspråk finns information om hur du kan skriva så att fler förstår ditt budskap.
Checklista för att skapa tillgängliga PowerPoint-presentationer
- Använd ppt som stöd till din presentation.
- Visa en sak i taget.
- Tänk på läsbarheten.
- Att använda undertexter i ppt.
- Använd bildlayouter och platshållare.
- Ge varje bild en unik rubrik.
- Kontrollera att bildinnehållet läses upp i en logisk ordning.
- Att lägga till alternativa textbeskrivningar i ppt.
- Använd verktyget "Kontrollera tillgänglighet".
- Skapa en pdf för dokumentation.
Presentation som stöd
Använd PowerPoint som stöd till din presentation
Var sparsam med information, tänk på att det du visar ska ge stöd till det du säger. Om du visar en massa text kommer din publik försöka läsa den i stället för att lyssna på det du säger.
Gör så här:
- Använd punktlistor
- Skriv hellre nyckelord än hela meningar
- Se till att det finns luft mellan text och bilder.
- Dela hellre upp innehåll på flera ppt-bilder om du har mycket text eller bild att visa.
Tips:
- Kom ihåg att projektorer ofta justerar ljusstyrkan, vilket kan göra färgerna ljusare och kontrasten svagare än på skärmen. Välj därför starka färger som ger en bättre kontrast.
- Kontrollera kontrasten på din text och bakgrund genom att använda kostnadsfria verktyg, till exempel:
Animationer
Visa en sak i taget
Varför är det här viktigt?
Det som i PowerPoint kallas ”animationer” är funktioner som kan vara allt från att visa en sak i taget till att text och objekt snurrar, blinkar eller hoppar runt. Att visa en sak i taget hjälper din publik att hänga med i det du säger. Det är särskilt viktigt för personer med neuropsykiatriska eller intellektuella funktionsnedsättningar, personer som av olika skäl har svårt att läsa och personer med synnedsättning.
Snabba rörelser och komplexa visuella effekter kan däremot vara väldigt distraherande, orsaka obehag för personer med yrsel eller rörelsekänslighet och i värsta fall orsaka epileptiska anfall.
Gör så här:
1. Använd enkla animationer för att visa en punkt i taget
2. Markera textrutan som du vill animera.

3. Klicka på fliken “Animeringar”.

4. Välj en enkel animering till exempel “Ta fram”. Klicka på animeringen “Ta fram”.

Läsbarhet
Tänk på läsbarheten
För att din text ska bli läsbar för så många som möjligt ska den vara tillräckligt stor, vänsterställd och presenterad med ett standardtypsnitt.
Du kan läsa mer om varför det här är viktigt i manualen ”Kommunikation och publicering”
Gör så här:
1. Markera texten du vill ändra på
2. På fliken ”Start” hittar du inställningar för typsnitt, storlek och textjustering.

3. Parasport Sverige använder Calibri som typsnitt. Under gruppen "Tecken", klicka på rullgardinsmenyn för typsnitt och välj det typsnitt du vill använda.

4. För Powerpoint är rekommendationen 24 pt, men absolut minimum är 18 pt.
4a. Under gruppen "Tecken", klicka på rullgardinsmenyn för teckenstorlek och välj den storlek du vill använda.

4b. Eller öka typsnittets storlek genom att klicka på knappen ”Öka teckenstorlek”.

5. Justera texten till vänster. Under gruppen "Stycke", se till att alternativet “Vänsterjustera” är valt.

Undertexter
Att använda undertexter i PowerPoint
Varför är det här viktigt?
Undertexter gör det lättare för alla att följa med, men är särskilt viktiga för personer med hörselnedsättning eller annat modersmål än svenska.
När du visar en PowerPoint kan programmet texta det du säger automatiskt. Det är ett enkelt sätt att ge stöd till personer som behöver textning. Du kan även lägga in undertexter i videofilmer som du visar i PowerPoint. Om videon du visar redan har undertexter, kom ihåg att stänga av den automatiska textningen för att undvika dubbla texter.
Mer information om undertext finns i manualen ”Tillgänglig video”. Här presenterar vi hur du gör i PowerPoint.
Gör så här för att PowerPoint ska texta det du säger automatiskt:
1. Klicka på fliken ”Bildspel”.

2. Öppna menyn ”Inställningar för undertext”.

3. På ”Talat språk” väljer du det språk du kommer att tala under presentationen.

4. På ”Textningsspråk” väljer du det språk du vill att publiken ska se. Som standard är det samma språk som ditt talade språk, men det du säger kan även översättas till ett annat språk.

5. Standardinställningen för var texten visas är ”Nedanför bild”. Det är vår rekommendation att du behåller den inställningen.

6. För att starta automatisk undertextning under presentationen, ”högerklicka” efter att bildspelet har startat och välj ”Starta undertexter”.

7. Första gången du slår på automatisk textning kommer du att få upp en ruta med bra tips att läsa igen. Sen är det bara att trycka ”Jag förstår”. Du kan se att textningen aktiveras med en gång.

Gör så här för att texta en video i PowerPoint:
1. Om du infogar en video från browsern, med “Onlinevideo”, se till att videon redan har undertexter online. Kom ihåg att slå på undertexterna, när du presenterar. Observera att det inte går att lägga till undertexter på en onlinevideo i PowerPoint.
2. Om du infogat en video från datorn kan du lägga till undertexter (en textfil med undertexter) till videon i PowerPoint.
2a. Klicka på videon i PowerPoint.

2b. När du markerar videon dyker det upp en flik upp som heter “Uppspelning”. Klicka på den.

2c. Klicka på knappen “Infoga textning”.

2d. Välj en SRT- eller VTT-fil med undertexter och klicka på “Infoga”.

2e. Undertexterna kommer nu att synkas med videon när den spelas upp. Du kan se att videon har fått undertexter på “CC”-knappen under videon.

Skicka ut presentationen
Om du skickar ut din presentation till deltagarna
Vi rekommenderar att göra om din PowerPoint till pdf när du ska skicka ut den till deltagare, se inledningen av den här manualen. För att pdf-dokumentet ska bli så tillgängligt som möjligt är de viktigt att du konstruerar din PowerPoint på rätt sätt redan från början. Nedanstående tips påverkar inte hur din PowerPoint fungerar i en presentation, utan enbart som dokumentation.
Använda bildlayouter och platshållare
Varför är det här viktigt?
Bildlayouter och platshållare hjälper till att skapa en presentation som är lätt att förstå och navigera i för alla användare. Förinställda layouter är utformade för att fungera med skärmläsare och säkerställer en logisk ordning på innehållet. Om text och bilder placeras manuellt kan det göra det svårt för personer som använder hjälpmedel att ta del av informationen. Genom att använda PowerPoints inbyggda layouter blir presentationen mer tillgänglig för personer med synnedsättning, neuropsykologiska eller intellektuella funktionsnedsättningar
Gör så här:
1. Gå till Fliken “Start”.

2. Klicka pilen nedåt på knappen “Ny bild”.

3. Välj en layout som passar innehållet på bilden.

4. Använd de förinställda platshållarna för att lägga till text, bilder och andra element.

5. Om du behöver ändra layouten, klicka på ”Layout” och välj en annan förinställd layout.

Tips:
- Använd alltid fördefinierade layouter och platshållare i stället för att placera objekt manuellt.
- Undvik att skriva text i textrutor som inte ingår i layouten, eftersom de kan bli osynliga för skärmläsare.
Rubriker
Ge varje bild en unik rubrik
Varför är det här viktigt?
Rubriker hjälper användare att snabbt orientera sig och hitta det innehåll de är intresserade av. För personer som använder skärmläsare är rubriker nödvändiga för att förstå innehållets struktur.
Gör så här:
1. Klicka på fliken “Visa”.

2. Klicka på knappen “Dispositionsvy”.

3. En panel dyker upp till vänster om bilden.

4. Det går att se vilka bilder som saknar en rubrik.

5. Lägg till en rubrik som är unik för varje bild. Om man inte vill att rubriken ska synas kan man dra den så den ligger utanför bilden.

6. Om flera bilder refererar till samma ämne, lägg till en siffra så rubriken är unik, till exempel Rubrik 1, Rubrik 2.
Logisk ordning
Kontrollera att bildinnehållet läses upp i en logisk ordning
Varför är det här viktigt?
Skärmläsare läser bilder och objekt i den ordning du har lagt till dem i presentationen. Om ordningen inte överensstämmer med hur innehållet är tänkt att läsas kan det skapa förvirring för användarna. Därför är det viktigt att se till att objekt och bilder presenteras i rätt ordningsföljd.
Gör så här:
1. Klicka på fliken “Granska”.

2. Klicka på knappen “kontrollera tillgänglighet”.

3. Nu öppnas en ny flik “Hjälpmedel”.

4. Klicka på knappen “Läsriktningsfönstret”

5. Ett fönster “läsriktning” öppnas på höger sida om bilden.

6. Om läsriktningen inte är logisk, markera elementet du vill flytta.

7. Dra och släpp den i på rätt plats eller använd pilarna för att flytta den upp och ned.

8. Arrangera alla elementen så att de hamnar i logisk ordning.
Lär dig mer om fönstret läsordning:
Alt-text
Att lägga till alternativa textbeskrivningar i PowerPoint
I manualen Alternativa textbeskrivningar finns information om vilka bilder som ska ha alternativa texter och hur du ska formulera dem. Här presenterar vi hur du gör i PowerPoint.
Gör så här:
1. Markera bilden.

2. Klicka på fliken “Granska”.

3. Klicka på knappen “Kontrollera tillgänglighet”.

4. Nu öppnas en ny flik “Hjälpmedel”.

5. Klicka på knappen “Alternativtext”.

6. Ett fönster “Alternativtext” öppnas på höger sida om bilden.

7. Skriv en kort och beskrivande text som förmedlar bildens budskap.

8. Om bilden är dekorativ, markera rutan "Markera som dekorativ".

Granska tillgängligheten
Använd verktyget Kontrollera tillgänglighet
Med den inbyggda tillgänglighetskontrollen i PowerPoint kan du få hjälp att upptäcka problem som exempelvis saknade alternativa textbeskrivningar, otillräckliga färgkontraster eller att rubriker saknas. Verktyget kan inte upptäcka alla brister, men det är ett steg på vägen. Observera att du även behöver göra en manuell kontroll för att vara säker på att din presentation är tillgänglig.
Gör så här:
1. Klicka på fliken “Granska”.

2. Klicka på knappen “Kontrollera tillgänglighet”.

3. Ett fönster “Hjälpmedelsassistenten” öppnas på höger sida om bilden.

4. Följ rekommendationerna som visas i fönstret och åtgärda eventuella problem.
Spara pdf
Skapa en pdf för dokumentation
Varför är det här viktigt?
Många användare, särskilt personer som använder hjälpmedel, kan ha svårt att läsa och navigera i en PowerPoint. Dessutom kan formatet ändras beroende på vilken enhet eller version av programmet som används, vilket kan göra innehållet svåråtkomligt. Det är därför bättre att skapa ett pdf-dokument av din presentation, om den ska skickas ut eller användas som dokumentation.
Gör så här:
1. Klicka på fliken "Arkiv".

2. Klicka på alternativet som heter "Spara som" alternativt “Spara en kopia”.

3. Välj ”PDF (*.pdf)” i rullistan.

4. Klicka på "Spara".

5. I modalfönstret som öppnas klicka på ”Alternativ…”.

6. Under ”Ta inte med utskrivbar information”, se till att alternativen ”Dokumentegenskaper” och ”Visa taggar för dokumentstruktur” är valda. Under ”PDF-alternativ” se till att ”Använd bitmappstext när teckensnitt inte kan bäddas in” är valt och att alternativet ”Kompatibel med PDF/A” inte är valt.

7. Klicka på ”OK” och sen ”Spara”.
Tips:
Skicka gärna ut din pdf i förväg så att deltagarna kan förbereda sig. Det är extra viktigt för personer som använder uppläsande hjälpmedel.
Publicerad:
Uppdaterad: